fbpx

תכנית עסקית או הניצחון הגדול של הדודה הפולנייה

אתם יושבים בארוחת שישי משפחתית או בשיחת זום בימי הקורונה 🙂 ומספרים לכולם על הרעיון לסטארט-אפ המופלא שמתגלגל לכם בראש כבר הרבה הזמן. ״יופי, אבל איך תעשה מזה כסף ???״ מגיעה תגובתה הבלתי נמנעת של דודה בלה.מעצבן ? מאוד. אולם, זה גם הזמן להודות שהדודה הפולנייה צודקת: יש לכם רעיון לעסק או לסטארט-אפ חדש, אבל כדי להוציא את הרעיון אל הפועל, אתם חייבים תוכנית עסקית טובה, וזה כל מה שבלה ניסתה לומר.

 

מהי תוכנית עסקית? 

תכנית עסקית היא פלטפורמה לתכנון ניהולי, אסטרטגי, שיווקי ותפעולי להקמת סטארט-אפ. עליה להמחיש בצורה ברורה את כל הנושאים הקריטיים לפיתוח העסקי. נשמע יבש? תלוי כמה פלפל תכניסו פנימה. תכנית עסקית צריכה להיות מושכת. בין אם היא מיועדת לצרכי פנים, כמסמך גיבוש המגדיר לנפשות הפועלות בחברה את יעדיה ופירוט האסטרטגיה הנדרשת להשגתם, ובין אם היא נכתבת עבור גורם חיצוני, כמו לגיוס משקיעים. בכל מקרה, אתם לא רוצים לאבד את הקהל.

הנה כמה דגשים כלליים לכתיבת תוכנית עסקית :

  • ספרו לקהל סיפור.

מספרים מודפסים ומילים מפוצצות לא ימשכו את העין של אף אחד. הם ״היו שם״  וקראו מאות כאלה.

המסר שאתם רוצים להעביר הוא שיש לכם משהו חדש ומיוחד. הסיפור שלכם צריך להיות זורם ובעל היתכנות עסקית ולא פנטזיה. הסיפור שלכם יניע את קהל יעדכם להמשיך לקרוא.

  • דברו ״תכלס״.

כיום, אנשים עסוקים, טרודים ועמוסי מידע. ככאלו, הם עשויים לרפרף בתכנית במקום להתעמק בה. תפקידכם לוודא שאתם מדגישים את הנקודות העיקריות עם כמה שפחות מלל ונתונים מיותרים.

  • "פרה-פרה".

חזון הוא דבר חיוני. עם זאת, התכנית העסקית אינה צריכה להתמקד ברעיון ״איפה הייתם רוצים לראות את עצמכם בעוד 10 שנים?״. מטרת התכנית היא לתכנן את השלבים הבאים המתארים את מה שאתם מעוניינים להשיג ומהי הדרך לעשות זאת.

  • ״אלמנטרי, ווטסון״.

היגיון בריא הוא המכנה המשותף לכל אדם שיקרא את התכנית העסקית. לכן, תכנית טובה ומשכנעת תתבסס עליו.

  • תשאלו את וודרו.

טקסט ארוך נראה רציני יותר? נהפוך הוא. גיבוב של משפטים מיותרים לא יוסיפו לתכנית שלכם יוקרה. וודרו ווילסון, נשיאה ה-28 של ארה״ב, אמר פעם, שבשביל נאום בן עשר דקות הוא זקוק לשבוע הכנה ובשביל נאום בן שעה הוא מוכן כבר עכשיו.

קחו את זה אתכם לתכנית העסקית. בשביל מסר חד וברור צריך לקצר!

כתבו את כל מה שעולה לכם בראש, ואז צמצמו בחצי. קראו את מה שכתבתם ואז צמצמו שוב ושוב.

זה בתיאוריה. ודה-פקטו?

מרבית התכניות העסקיות יתפרשו על פני 15-25 עמודים. לכך יתווספו תקציר מנהלים (בין 1-3 עמודים) ולאלו יתווספו נספחים הממחישים או מחזקים נושאים שהוצגו בתכנית.

לעתים לתכנית העסקית יצורף מסמך בעל עמוד אחד (One Pager) ו/או מצגת עסקית (Pitch Deck / Investor Deck). מטרתם של מסמכים אלו להציג באופן תמציתי את הרעיון העסקי ופרטי ההצעה בפני מנהלים, משקיעים וקרנות הון סיכון.

באופן כללי, ומתוך ההבנה שקיימת גמישות גדולה באופן הביצוע, שלבי ההכנה טרם כתיבת התכנית העסקית לצורך גיבוש הרעיון העסקי, החזון ואופן מימושו הנם כדלקמן:

  • תיאור הבעיה או הצורך בשוק אליו מתייחס המיזם.
  • הצגת הפתרון העסקי שמציע המיזם.
  • איסוף ומיפוי המידע העסקי של השוק והמתחרים.
  • הגדרת קהל היעד.
  • גיבוש וניסוח האסטרטגיות והיעדים העסקיים.

לאחר שבזיעת אפיכם סימנתם ״V״ על שלבים אלו מגיע שלב כתיבת התכנית העסקית. תכנית עסקית צריכה לכלול לכל הפחות את הפרקים הבאים:

  1. תקציר מנהלים וסיכום פרטי ההצעה.
  2. תיאור המיזם/ העסק.
  3. תיאור הבעיה הקיימת בשוק בגינה יש צורך במוצר שלכם.
  4. הפתרון המוצע על ידי המיזם (תיאור הטכנולוגיה / המוצר / השירות המוצעים).
  5. ניתוח השוק והמתחרים.
  6. תיאור הצוות הניהולי המוביל במיזם.
  7. אופן תפעול העסק – פירוט הכולל את תהליך השיווק, הייצור, תכנית מחקר ופיתוח (מו"פ) וכוח האדם ההכרחי למשימה.
  8. פירוט האסטרטגיה העסקית.
  9. פירוט התכנית השיווקית.
  10. הצגת המודל העסקי.
  11. הצגת תחזיות פיננסיות ותקציב ההשקעה הנחוץ להקמת המיזם.
  12. נספחים.

לסיכום:

על התכנית להיות מנוסחת במשפטים קצרים (שמירה על מבנה לוגי ומסודר), חדים ובשפה עסקית, הימנעות ממילים מקצועיות מסובכות ומניסוחים ארכאיים, תוך הצגת נתונים מדויקים המגובים במקורות מהימנים.

כל סטארט-אפ (Startup) מתחיל מכתיבת תכנית עסקית.

אך שימו לב, שלא התכנית העסקית הגמורה מהווה מתכון להצלחה אלא הרווח שלקחתם עמכם במסגרת תהליך הכנת התכנית העסקית.

 שוהם גביזון – CEO

 

 

Assist-Team הדרך הנכונה לבדיקת השקעה

054-7191999

18:00 - 9:00

ילדי טהרן 8 ראשון לציון

ראשון לציון

שעות פעילות:
א'-ה': 09:00-18:00

info@assist-team.co.il

כתבו לנו

 כל הזכויות שמורות © 2017  Assist-Team 

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות

צור קשר